Doświadczenie to bilet kupiony na loterię po ciągnieniu. Autor: Querlin
Na tym forum dowiecie się jak złowić suma, jaki potrzebujecie sprzęt do tego celu, jakich metod najlepiej użyć do łowienia tej ryby, a także zobaczycie duże sumy łowione przez naszych użytkowników, rekordowe sumy w Polsce i na świecie i wiele innych informacji dotyczących Suma Europejskiego i nie tylko. Zapraszamy wszystkich do zarejestrowania się i aktywności na Naszym Portalu.
Konserwacja kołowrotka
|
|
Offline |
Dodany dnia 04 kwietnia 2011 18:18
|
Weteran WARMIA-MAZURY Postów: 929 Data rejestracji: 19.08.10 |
Konserwacja kołowrotka Witam w tym artykule chciałbym przedstawić jak przeprowadzać Serwis kołowrotka czyli konserwacje naszych zabaweczek na ryby. Artykuł na pewno się przyda osobie początkującej jak i bardziej zaawansowanej w wędkarstwie bo pewnie nie jedna osoba zaczynająca przygodę z wędkarstwem się zastanawia jak przeprowadzić konserwację naszego kołowrotka i jakimi posłużyć się smarami i olejami do konserwacji naszych zabaweczek.Czy jakimiś smarami specjalnymi do tego przeznaczonymi przez firmy wędkarskie czy jeszcze jakimiś innymi. Asortyment smarów wędkarskich jest na pewno bardzo duży i nie jednego sięga dylemat jaki będzie lepszy więc ten artykuł ma za zadanie rozwiać wasze wątpliwości na ten temat ale to tuż w temacie.Więc zaczynamy do pracy . Mi akurat posłużył kołowrotek Mikado do czyszczenia który był najbardziej zaniedbany w mojej kolekcji wędkarskiej który służy mi do spinningu. Niezbędny asortyment który jest potrzebny nam do pracy to : różnej wielkości śrubokręty płaskie i krzyżaki do rozkręcenia naszego kołowrotka , benzyna do czyszczenia części kołowrotka ze starego smaru i brudu, pędzelek do czyszczenia ,obcążki,jakaś szmatka ,no i najważniejsze smar i olej mi akurat posłużył smar do łożysk (zielony) i olej oczywiście każdy użyje według własnego uznania. Gdy już mamy przyszykowane wszystko co nam jest niezbędne zaczynamy od rozkręcenia naszej pokrywy kołowrotka lecz trzeba zdjąć zbędne rzeczy z kołowrotka takie jak szpula i korbka żeby nam nie przeszkadzały przy dalszej pracy .Gdy już je zdjęliśmy przystępujemy do odkręcenia pokrywy kołowrotka żeby dostać się do wnętrza naszej zabawki. Śrubki najlepiej włożyć do jakiegoś pojemniczka i odstawić na bok żeby się nie pogubiły nam podczas dalszej pracy. Gdy już mamy odkręconą pokrywę kołowrotka podważyć lekko pokrywę można nożem ponieważ niektóre pokrywy się ciężko zdejmują i niektóre są przykręcone jedną śrubką pod rotorem więc nie ciągnąć na siłę żeby nie urwać czegoś lepiej popatrzyć jak nie chce wyjść pokrywa z której strony jest opór i co trzyma . Gdy już się uporaliśmy z klapką wyjmujemy wszystkie części ze środka kołowrotka i za pomocą pędzelka po kolei myjemy je benzyną ze starego smaru i brudu który się nieraz dostaje do środka. Po tej czynności odkładamy sobie wszystkie części na bok na prędzej przyszykowaną szmatkę żeby wyschły z benzyny .Najlepiej takie mycie w benzynie robić na dworze i w jak najcieplejszej temperaturze wtedy nasza benzyna szybciej wysycha tylko trzeba uważać żeby nie pogubić wtedy części.No ale jak nie ma warunków pogodowych to wystarczy kawałek miejsca w garażu tak jak w moim przypadku. Jak nasz środek kołowrotka jest już pusty możemy też go przemyć benzyną z brudów i pozostawić do wyschnięcia. Teraz przystępujemy do odkręcenia naszego rotora kołowrotka nieraz jak widać jest taki trzpień na naszej ośce który trzyma naszą szpulę kołowrotka który trzeba wypchać bo nam nie przejdzie ani śrubka odkręcona ani rotor . Więc za pomocą obcążków wypychamy trzpień. Trzpień jest obsadzony na małych frezikach co zapobiega samoczynnemu wypadnięciu go z naszej ośki i oczywiście Trzeba uważać z której strony się wypycha trzpień bo niektóre trzpienie są lekko stożkowate i wtedy trzeba wypychać od strony węższej trzpienia żeby wyszedł do końca. Wypychając trzpień łapiemy obcążkami i trzpień i naszą ośkę tak żeby mieć o co zaprzeć obcążki tylko nasz trzpień łapiemy z jednej strony .Gdy już wyjęliśmy trzpień zdejmujemy rotor i nasz tryb ślimakowy i też go przemywamy w benzynie A w tym czasie z naszego rotora odkręcamy kabłąk od strony rolki kabłąka w której może tam się znajdować łożysko kulowe lub toczone lub sama tulejka na której jest obsadzona jest nasza rolka kołowrotka. Lecz co by to nie było wypada przemyć w benzynie i przesmarować lekko smarem dla lepszej pracy rolki i można od razu tą część skręcić żeby nie uciekła gdzieś nam. I na koniec zdejmujemy nakrętkę hamulca pod którą znajduje się zawsze najwięcej syfu z całego sezonu. Niektóre nakrętki hamulca są przykręcane od tyłu na śrubkę a niektóre tylko wciskane lecz trzeba to robić z głową żeby nie połamać naszej nakrętki nic na siłę trzeba po prostu poluzować nasz hamulec i wtedy delikatnie ściągnąć naszą nakrętkę. Gdy już tą czynność zrobiliśmy nie zostało nam nic innego jak też ją przemywamy od środka i tryb który został nam w kołowrotku . Nasz trybik smarujemy lekko smarem i naszą nakrętkę można założyć z powrotem. Jak nasze wcześniejsze części przeschły to czas na smarowanie i wkładanie ich do środka kołowrotka i składanie go w całość . Zaczynamy składać nasz kołowrotek od naszego końca czyli od posmarowania trybu ślimakowego i przykręcenia go do naszego kołowrotka. Gdy już mamy przykręconego w środek ślimaka dajemy kilka kropel oleju w który wkładamy naszą ośkę kołowrotka co zapobiega tarciu ośki. Nie zapomnijmy zabezpieczyć naszej ośki kołowrotka bo szpula nam nie będzie się obkręcać . Trzeba pamiętać że w każdym kołowrotku może być inne zabezpieczenie u mnie akurat w tym kołowrotku jest takie zabezpieczenie ale w innych jest np. na śrubkę lub pierścień więc to już zależy od producenta kołowrotka jakie mają nasze kołowrotki zabezpieczenie ośki.Gdy już zabezpieczyliśmy naszą ośkę to teraz zakładamy nasz rotor i przykręcamy go i od razu wkładamy nasz trzpień ośki żeby nie zapomnieć. Trzpień wsuwamy mniej więcej na środek trzpienia chyba że ma małe frezy to w tym przypadku aż frezy wejdą w ośkę. Jak już trzpień siedzi to przechodzimy do naszego środka kołowrotka zaczynamy od trybu który znajduje się na dole którego lekko smarujemy i wkładamy w środek i inne części które znajdowały się w naszym kołowrotku. Wszystkie łożyska które znajdują się w kołowrotku ja smaruje olejem łapiemy łożysko w palce puszczam dwie trzy krople z jednej strony łożyska i obkręcamy je w palcach żeby olej wleciał do środka łożyska i z drugiej strony łożyska tak samo . A tu jak wyglądał przed i po czyszczeniu i smarowaniu kołowrotek Po Przed Uwaga każdy kołowrotek może trochę się różnić wnętrzem w środku !! Nasze kołowrotki trzeba przynajmniej raz na rok poddać takim zabiegom które wydłużają żywotność naszych zabaweczek chyba że używamy kołowrotka na morzu z wodą słoną wtedy nasze kołowrotki trzeba czyścić częściej gdzieś przynajmniej raz na tydzień . P.S Ja smaruje w ten sposób swoje kołowrotki od kilkunastu lat i cały czas chodzą jak nowe i nie używam żadnych specjalistycznych smarów i olejów do kołowrotków bo moim zdaniem to nabijanie ludzi w butelkę . Mam nadzieję że nie jednemu jeszcze się przyda ten artykuł . Pozdrawiam Robert |
|
|
Offline |
Dodany dnia 05 kwietnia 2011 21:41
|
Support Paryż Mój blog: kliknij! Postów: 19296 Data rejestracji: 15.05.10 |
Piękna robota i bez dwóch zdań damy to na Newsa. Jakby każdy tyle wkładał serca w to forum co Ty Robert to bylibyśmy i największym i najprofesjonalniejszym forum wędkarskim w internecie Polskim. Puki co jesteśmy najwięksi z tematycznych, profilowanych wędkarskich ale liczę że z czasem w ogólnych się wybijemy zawartą u nas wiedzą. Dziękuje Robert
Metoda na suma Kołowrotek sumowy Wędka na suma Na pytania odnośnie sprzętu i wszystkie inne związane z poławianiem suma odpowiadam TYLKO NA FORUM |
|
|
Offline |
Dodany dnia 05 kwietnia 2011 22:26
|
Weteran WARMIA-MAZURY Postów: 929 Data rejestracji: 19.08.10 |
Z czasem się wybijemy teraz już jesteśmy pewnie w czołówce z wiedzą |
|
|
Offline |
Dodany dnia 09 kwietnia 2011 16:27
|
Weteran Postów: 741 Data rejestracji: 27.08.10 |
Ja kołowrotki tego typu nazywam przed potopowymi, a kilka lat temu posiadając dwa tego typu nad wodą w 10 minut się naprawiało bo szczerze mówiąc to w nim nic praktycznie nie ma. I rozbiórka dzisiejszych kołowrotków z wszelakimi przeróżnymi bajerami, duperelami jest o wiele bardziej skomplikowana. Już nie wystarczy odkręcić dwie lub trzy śrubki. |
|
|
Offline |
Dodany dnia 11 kwietnia 2011 20:21
|
Fusionista --- XxX --- Mój blog: kliknij! Postów: 1632 Data rejestracji: 27.12.10 |
Robert0690 bardzo fajny i przydatny tekst dotyczący przeglądu kołowrotka, a najlepsze jest to że ja także uległem reklamom dotyczącym smarom do kołowrotków, a jak kolega pokazał mi smar, którejś z firm i stwierdził że do kołowrotka musi być specjalny no to wpisałem tę pozycje na listę zakupów, dobrze że nie zrealizowałem tego zakupu, bo puszka smaru łożyskowego leży w garażu na półce. |
|
|
Offline |
Dodany dnia 11 kwietnia 2011 20:43
|
Weteran WARMIA-MAZURY Postów: 929 Data rejestracji: 19.08.10 |
Po co kupować i wydawać kasę na smary niby specjalne do kołowrotka jak zielony smar do łożysk się sprawdza i to tak samo . A pewnie każdy ma smar u siebie na pułkach taki . A nie jestem pewien czy firma Penn takiego nie używa zielonego smaru co ja http://www.forums...ad_id=1281 |
|
|
Offline |
Dodany dnia 14 kwietnia 2011 19:47
|
Weteran Postów: 749 Data rejestracji: 16.01.11 |
Co patrzę na zajawkę Twojego artykułu zaczyna mnie skręcać w brzuchu...parę lat nie odwiedzałem swoich kręciołków od środka. W sumie dzięki za mobilizację i pozytywną energię . Musze w końcu się za nie zabrać. Najgorsze jest to że czeka mnie to co pokazał w swoim szimańcu Norimk ...uhhh... |
|
|
Offline |
Dodany dnia 04 czerwca 2012 17:30
|
Support Paryż Mój blog: kliknij! Postów: 19296 Data rejestracji: 15.05.10 |
Żeby tak mi się chciało je smarować. W moje kołowrotki zagląda tylko woda (konserwowanie kołowrotków to rzecz mi obca) i szkoda bo faktycznie jak się nie dba o sprzęt to jest on znacznie mniej żywotny.
Metoda na suma Kołowrotek sumowy Wędka na suma Na pytania odnośnie sprzętu i wszystkie inne związane z poławianiem suma odpowiadam TYLKO NA FORUM |
|
|
Offline |
Dodany dnia 04 czerwca 2012 18:51
|
Fusionista Mój blog: kliknij! Postów: 2415 Data rejestracji: 16.05.10 |
Artur może czas się nauczyć, i do nich raz na rok zaglądnąć. |
|
|
Offline |
Dodany dnia 04 czerwca 2012 18:57
|
Support Paryż Mój blog: kliknij! Postów: 19296 Data rejestracji: 15.05.10 |
Jestem i za stary i za leniwy
Metoda na suma Kołowrotek sumowy Wędka na suma Na pytania odnośnie sprzętu i wszystkie inne związane z poławianiem suma odpowiadam TYLKO NA FORUM |
|
Przejdź do forum: |
Temat | Forum | Odpowiedzi | Ostatni post |
---|---|---|---|
Pomoc w doborze kołowrotka. | Forum ogólne o sumach | 6 | 31 stycznia 2024 12:00 |
Dobór kołowrotka do wędziska | Kołowrotki na suma do połowów stacjonarnych | 7 | 24 stycznia 2018 02:48 |
Kupię cześci do kołowrotka Unicat vs7000i | Kupię zamienię oddam sprzęt wędkarski | 1 | 21 stycznia 2018 14:35 |
Pomoc w wyborze kołowrotka. | Kołowrotki na suma do połowów stacjonarnych | 2 | 10 lipca 2017 23:26 |
Wybór kołowrotka na karpia | Karpiowe forum ogólne | 11 | 02 czerwca 2017 20:46 |